Klocki hamulcowe

Klocki hamulcowe od najlepszych producentów do jazdy po ulicy i na torze wyścigowym

Szeroka oferta klocków hamulcowych

Posiadamy w ofercie szeroki wybór klocków hamulcowych przeznaczonych do codziennego użytku po drogach publicznych oraz na tory wyścigowe, które pasują zarówno do fabrycznych zacisków hamulcowych, jak i do wyścigowych zestawów hamulcowych. Wybór właściwej mieszanki dla konkretnego zastosowania jest niezbędny do zwiększenia wydajności i niezawodności układu hamulcowego.

 

Jak dobrać odpowiednie klocki hamulcowe do samochodu?

Aby klocki spełniały swoją rolę, producenci projektują różne mieszanki cierne z odpowiednim składem. Dzięki temu, kierowca ma pewność, że jego klocki sprostają jego wymaganiom, nawet w awaryjnych przypadkach. Aby dobrać właściwy produkt, należy określić:

  • typ samochodu (samochód osobowy, SUV, sportowy, wyścigowy itd.)
  • przeznaczenie samochodu (gdzie się nim poruszamy – po mieście, autostradach czy na torach wyścigowych)
  • styl jazdy kierowcy (z jakich prędkości, jak często i jak mocno hamujemy)

W celu ułatwienia naszym klientom wyboru odpowiedniej mieszanki, sklasyfikowaliśmy klocki hamulcowe według pięciu kategorii (w kolejności od najmniej do najbardziej wydajnych):

  • ⭐ STANDARD – klocki hamulcowe odpowiadające wydajnością częściom fabrycznym i standardowym zamiennikom. Do codziennej jazdy po terenie zabudowanym samochodami kompaktowymi, sedanami i crossoverami. Klocki hamulcowe w tej kategorii: StopTech Street Select, EBC Ultimax.
  • ⭐⭐ PREMIUM – produkty równe lub lepsze niż części OEM. Odpowiednie do jazdy po mieście i autostradach oraz incydentalnie do mocnego hamowania z wyższych prędkości. Przeznaczone do samochodów osobowych (w tym do luksusowych i SUV). Klocki hamulcowe w tej kategorii: StopTech Street, EBC Brakes GreenStuff, EBC Brakes RedStuff, DBA Street Performance, Ferodo DS Performance.
  • ⭐⭐⭐ TUNING – wzmocnione klocki hamulcowe, które pracują w szerokim zakresie temperatur, lecz wciąż nie wymagają dogrzewania w celu osiągnięcia odpowiedniej temperatury pracy. Idealne do zmodyfikowanych samochodów o zwiększonej mocy silnika. Nadają się do poruszania się po drogach publicznych, a także okazjonalnej jazdy po torze wyścigowym w lekkich samochodach. Klocki hamulcowe w tej kategorii: StopTech Sport, EBC Brakes YellowStuff, DBA Xtreme Performance, Hawk Performance HPS, Hawk Performance HPS 5.0, Ferodo DS2500, PBS ProTrack, Endless Super Street Y-Sports
  • ⭐⭐⭐⭐ SPORT – klocki hamulcowe dla kierowców uczestniczących w zawodach Autocross i Track Day, którzy poszukują mieszanki o wysokich osiągach w samochodach sportowych. Klocki tej klasy zazwyczaj nie posiadają homologacji do jazdy po drogach publicznych. Klocki hamulcowe w tej kategorii: EBC Brakes BlueStuff, Hawk Performance HP Plus, PBS ProRace, Endless MX72, Endless MX72PLUS
  • ⭐⭐⭐⭐⭐ RACING – niezwykle wydajne klocki hamulcowe, zaprojektowane z myślą o pojazdach mających najwyższe osiągi, przeznaczone dla najbardziej wymagających kierowców. Bardzo twarde mieszanki cierne, wymagające dogrzewania w celu osiągnięcia odpowiedniej temperatury pracy, w związku z tym przeznaczone są jedynie do profesjonalnych zastosowań na zamkniętym torze wyścigowym. Klocki hamulcowe w tej kategorii: StopTech Racing, EBC Brakes RP-1, EBC Brakes RP-X, Hawk Performance DTC, Endless ES, Endless MA, Endless SE.

 

Kiedy jest czas na wymianę klocków hamulcowych?

Większość klocków hamulcowych jest wyposażonych we wbudowane czujniki. Gdy klocek hamulcowy o początkowej grubości 20 mm zużyje się do około 5 mm, metalowy czujnik zostaje odsłonięty i zaczyna się stykać z tarczą, powodując kontakt metalu z metalem, co może skutkować piskami wydobywającymi się z układu hamulcowego. W niektórych modelach znajduje się czujnik elektroniczny, który uruchamia lampkę ostrzegawczą na desce rozdzielczej. Informuje kierowcę, że klocki hamulcowe mają około 25% swojej żywotności. W takim przypadku rozsądnie jest zacząć planować usługę wymiany klocków i sprawdzenia reszty układu hamulcowego.

Należy pamiętać, że klocki hamulcowe są umieszczone po obu stronach tarczy hamulcowej (od strony wewnętrznej i zewnętrznej). Dlatego oględziny nie zawsze są możliwe bez zdejmowania koła lub wstawienia samochodu na podnośnik. Klocki hamulcowe zamontowane w zacisku od strony wewnętrznej (od strony piasty koła) mogą zużywać się szybciej, dlatego klocki zamontowane od strony zewnętrznej, które można dojrzeć między ramionami felgi, nie mogą pełnić funkcji miernika zużycia powierzchni ciernej dla całego układu.

Zamontowanie nowego zestawu klocków na mocno zużytych tarczach hamulcowych może spowodować, że krawędzie nowego klocka będą się różniły do krawędzi zużytej tarczy, co może przynieść odczuwalnie wyższy poziom hałasu i pisku w trakcie hamowania, niż w przypadku poprzedniego zestawu klocków.

Gdy po naciśnięciu lub zwolnieniu pedału hamulca słychać charakterystyczne kliknięcie, może to oznaczać, że klocki poruszają się w zacisku. Klocki hamulcowe umieszczone są między zaciskiem a tarczą hamulcową, a wbudowane klipsy (sprężynki) blokują klocki w miejscu. Jednak z biegiem czasu materiał może zacząć pękać, pozwalając klockowi hamulcowemu na poruszanie się w gnieździe zacisku, powodując wibracje i hałas podczas hamowania. W takim przypadku prawdopodobnie klocki są również mocno zużyte i jest to powód, by szybko udać się do warsztatu samochodowego w celu wymiany.

 

Czy w trakcie wymiany klocków należy również zmienić tarcze hamulcowe?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. W praktyce zależy to od typu nowych klocków hamulcowych i ogólnego stanu używanej tarczy. Niektóre klocki hamulcowe pozostawiają bardzo cienką warstwę materiału ciernego na powierzchni tarczy, której nie da się zmyć wodą ani środkami do czyszczenia kół. Jedynym sposobem na usunięcie pozostałości z tarcz jest wykorzystanie tokarki do tarcz hamulcowych. Pozostała warstwa materiału ciernego na tarczy hamulcowej może zanieczyścić nowe klocki hamulcowe, co w najlepszym przypadku może powodować niepożądany hałas w trakcie hamowania, a także wydłużyć drogę hamowania. Rozpoczęcie od zupełnie nowej tarczy hamulcowej lub czystej powierzchni tarczy daje nowym klockom hamulcowym szansę na odpowiednie „ułożenie się” do tarczy hamulcowej, optymalizując zarówno wydajność, jak i żywotność. 

 

W jaki sposób należy używać klocków hamulcowych na torze wyścigowym?

Większość początkujących kierowców wyścigowych decyduje się na wzięcie udziału w zawodach typu „track day”, w którym liczą się najlepsze czasy okrążeń. Wydajność układu hamulcowego znacząco wpływa na wyniki osiągane na torze wyścigowym. Dlatego ważne jest dobranie odpowiednich klocków hamulcowych. 

  • Jeżeli samochód jest wykorzystywany zarówno do codziennej jazdy, jak i w zawodach typu „track day”, należy dobrać klocki pracujące w szerokim zakresie temperatur, ale nie wymagające dogrzewania
  • W przypadku, gdy kierowca ma wrócić po zawodach tym samym samochodem, warto zawsze mieć przy sobie zapas standardowych klocków hamulcowych, aby w razie potrzeby móc je zamontować i bezpiecznie wrócić do domu
  • Po wykonaniu okrążenia pomiarowego, należy przejechać okrążenie przy mniejszych prędkościach i niskim poziomie wykorzystaniu hamulca w celu ostudzenia układu hamulcowego
  • Po każdej sesji lub serii okrążeń należy sprawdzić stan zużycia klocków hamulcowych. Nie powinno się wyjeżdżać na tor bez weryfikacji stopnia zużycia materiału ciernego klocka.
  • Każdy tor ma różną specyfikę. Na torach krętych z niewielką długością prostych odcinków klocki hamulcowe osiągają wyższe temperatury i szybciej się zużywają. Należy wziąć do pod uwagę w trakcie zawodów i każdorazowo kontrolować stan klocków.
  • Należy pamiętać, że gwarancja jest nieważna, jeśli produkt jest używany do wyścigów, rajdów, driftingu, jazdy na torze lub jakiejkolwiek innej formy współzawodnictwa. Nie ma absolutnie żadnej gwarancji na jakikolwiek produkt do użytku wyścigowego, a sklep, dystrybutor czy producent nie ponosi żadnej odpowiedzialności za związane z tym szkody.

Płatności obsługują
Partner logistyczny