Znajdź hamulce do Twojego samochodu do szybkiej jazdy i motorsportu
Posiadamy w ofercie szeroki wybór klocków hamulcowych przeznaczonych do codziennego użytku po drogach publicznych oraz na tory wyścigowe, które pasują zarówno do fabrycznych zacisków hamulcowych, jak i do wyścigowych zestawów hamulcowych. Wybór właściwej mieszanki dla konkretnego zastosowania jest niezbędny do zwiększenia wydajności i niezawodności układu hamulcowego.
Aby klocki spełniały swoją rolę, producenci projektują różne mieszanki cierne z odpowiednim składem. Dzięki temu, kierowca ma pewność, że jego klocki sprostają jego wymaganiom, nawet w awaryjnych przypadkach. Aby dobrać właściwy produkt, należy określić:
W celu ułatwienia naszym klientom wyboru odpowiedniej mieszanki, sklasyfikowaliśmy klocki hamulcowe według pięciu kategorii (w kolejności od najmniej do najbardziej wydajnych):
Większość klocków hamulcowych jest wyposażonych we wbudowane czujniki. Gdy klocek hamulcowy o początkowej grubości 20 mm zużyje się do około 5 mm, metalowy czujnik zostaje odsłonięty i zaczyna się stykać z tarczą, powodując kontakt metalu z metalem, co może skutkować piskami wydobywającymi się z układu hamulcowego. W niektórych modelach znajduje się czujnik elektroniczny, który uruchamia lampkę ostrzegawczą na desce rozdzielczej. Informuje kierowcę, że klocki hamulcowe mają około 25% swojej żywotności. W takim przypadku rozsądnie jest zacząć planować usługę wymiany klocków i sprawdzenia reszty układu hamulcowego.
Należy pamiętać, że klocki hamulcowe są umieszczone po obu stronach tarczy hamulcowej (od strony wewnętrznej i zewnętrznej). Dlatego oględziny nie zawsze są możliwe bez zdejmowania koła lub wstawienia samochodu na podnośnik. Klocki hamulcowe zamontowane w zacisku od strony wewnętrznej (od strony piasty koła) mogą zużywać się szybciej, dlatego klocki zamontowane od strony zewnętrznej, które można dojrzeć między ramionami felgi, nie mogą pełnić funkcji miernika zużycia powierzchni ciernej dla całego układu.
Zamontowanie nowego zestawu klocków na mocno zużytych tarczach hamulcowych może spowodować, że krawędzie nowego klocka będą się różniły do krawędzi zużytej tarczy, co może przynieść odczuwalnie wyższy poziom hałasu i pisku w trakcie hamowania, niż w przypadku poprzedniego zestawu klocków.
Gdy po naciśnięciu lub zwolnieniu pedału hamulca słychać charakterystyczne kliknięcie, może to oznaczać, że klocki poruszają się w zacisku. Klocki hamulcowe umieszczone są między zaciskiem a tarczą hamulcową, a wbudowane klipsy (sprężynki) blokują klocki w miejscu. Jednak z biegiem czasu materiał może zacząć pękać, pozwalając klockowi hamulcowemu na poruszanie się w gnieździe zacisku, powodując wibracje i hałas podczas hamowania. W takim przypadku prawdopodobnie klocki są również mocno zużyte i jest to powód, by szybko udać się do warsztatu samochodowego w celu wymiany.
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. W praktyce zależy to od typu nowych klocków hamulcowych i ogólnego stanu używanej tarczy. Niektóre klocki hamulcowe pozostawiają bardzo cienką warstwę materiału ciernego na powierzchni tarczy, której nie da się zmyć wodą ani środkami do czyszczenia kół. Jedynym sposobem na usunięcie pozostałości z tarcz jest wykorzystanie tokarki do tarcz hamulcowych. Pozostała warstwa materiału ciernego na tarczy hamulcowej może zanieczyścić nowe klocki hamulcowe, co w najlepszym przypadku może powodować niepożądany hałas w trakcie hamowania, a także wydłużyć drogę hamowania. Rozpoczęcie od zupełnie nowej tarczy hamulcowej lub czystej powierzchni tarczy daje nowym klockom hamulcowym szansę na odpowiednie „ułożenie się” do tarczy hamulcowej, optymalizując zarówno wydajność, jak i żywotność.
Większość początkujących kierowców wyścigowych decyduje się na wzięcie udziału w zawodach typu „track day”, w którym liczą się najlepsze czasy okrążeń. Wydajność układu hamulcowego znacząco wpływa na wyniki osiągane na torze wyścigowym. Dlatego ważne jest dobranie odpowiednich klocków hamulcowych.